10.03.2011

Çingene Olmak...


"Poşa" derler bizim oralarda çingene cemaatine. Rahat insanlardır her zaman. Düşündüklerini aniden yapabilecek kadar rahat ve egosuz oldukları içinde hepimizden bir adım önde sayılırlar hatta. Herkes gibi içlerinde ahlaklı ve ahlaksız yaşayanlar olarak onlar da  hamı ve hası ayırırlar/ayrılırlar. En kötülerine at hırsızı derler mesela en dürüst yaşayanları da bohçacılardır kanımca... 

Bohçacı hatunlar evli, çok çocuklu ve de orantısız kilolarıyla hep aynı tip insanlardan oluşur niyeyse. Er’leri çalışmaz onların. Aslında çoğu çingene  milletinin erkeği çalışmaz. Kadınlardır eve bakan. Kimisi gül, karanfil satar yurdum kaldırımlarında, kimisi de bohça yapar dolanır kapı kapı... (tabii bohçacılar artık yok onlar benim çocukluğumda kaldı)

Küçüklüğümden hatırlarım bohçacı poşaları. Anneannem her zaman onlardan alışveriş yapardı. Çayını içirir, iki sohbet eder öyle yollardı. Has ve daimi müşteriydi sevgili anneannem. Kendi parasını kazanan, ayakları yere basan güçlü biri... Anlardı onların dilinden. Kadın olmanın ne kadar zorluğu varsa, ortak edilirdi bu alışverişe... Her yeni bir şey alındığında anneanneme uğrar açardı bohçasını sere serpe. İçinden genelde; yelek, çorap, pazen, iç çamaşırı çıkardı. Uzun uzun zahmetle dağıttığı bohçasını öyle bir hızla toplardı ki... Üstüne de kocaman, kalın iki düğüm atar, hantal vücudunu kaldırmasıyla bohçasını sırtına vurması bir olurdu.

Alımlıdır çingene insanı kim ne derse desin:)Ben severim onların vurdumduymaz, oynak hallerini. Moda kavramına takılmazlar asla ne rahatsa onu geçirirler ayaklarına. Altı üstüne uymaz, rengi rengini tutmaz, eline geçeni takıp takıştıran sürüp sürüştüren saçının şekli ise hiç değişmeyen o  değişik insanlar... Çok konuşurlar, bağırmaya bayılırlar, kavga onlar için anlaşmanın önemli bir parçası.

Aslında ya onlar gibiyizdir ya da onlar gibi olmayı istemişizdir...

Her yaşam başka bir çerçeve başka bir renk… Ve ben bütün o renkleri üstümde barındırmayı, bütün o çerçevelerin içinde yer almayı istiyorum. Onlar gibi argo konuşup, ölçüsüz gülmek istiyorum. Ayağımda sıradan bir terlik, üstümde sıradan bir  giysi, elimde satmak zorunda olduğum geçim derdi güllerle işlek caddelerde gün batımından sonraya kalmak istiyorum.

"Aslında çingenelere özenmek falan bahane… Ben bugün kendim olmak istemiyorum"

29 yorum:

  1. Ay ayy çocukluğuma götürdün beni bohcaci geldi hanımmmmmm ..Bende taklitlerini güzel yapardım:))

    YanıtlaSil
  2. Zeynep;
    Bende çok meraklıydım.Bohçacıların durup öylece herşeylerini izlerdim:):)
    En has kankalarımda çingeneydi zaten ama tabii kötü çingene kısmındandı onlar herşeyimi çalarlardı.
    Ay ben çingenelerin her türlüsünü gördüm ya:):)

    YanıtlaSil
  3. şuu baştan söylesene ,desen çingene bahane.
    korkardım onlardan çünkü çingene hikayelerini dinlemişimdir epey.ama bohçalarından ne rahibe işleri ne beyazişler çıkardı uf.

    YanıtlaSil
  4. Çingeneler benim için çokk başkadır. Her hallerine bayılırım. Keşke keşke ben de çingene olsaydım.

    YanıtlaSil
  5. Bende hatırlıyorum o bohçacıları, neler çıkardı içinden o bohçaların :)
    Ben de hep düşünürüm sadece çingenelik için değil bambaşka hayatlar için düşünürüm, sürekli değil ama 24 saat mesela başka bi insan olsaydım diye, güzel olurdu heralde :)

    YanıtlaSil
  6. Neval;İçlerinde büyüseydin azıcık, belki o hikayelerdeki kadar öcü olmadıklarını görme fırsatın olurdu:)
    Bize de hep derlerdi poşalar sizi kaçırır şöle yapar böyle yapar ama biz hiç korkmazdık bilirdik semtimizin poşalarının nasıl insanlar olduğunu:):)

    YanıtlaSil
  7. Nehir ida;
    Bende severim ama hayat şartları daha zor onların Allah yardım etsin...

    YanıtlaSil
  8. İçsel konuşmanın dışa vurumu;
    Bohçacılar tarih oldu ama neler yaptıkları ne sattıkları, tipleri hala aklımızda:)
    Sen de bendensin bu aslında çok önemli bir empati şekli bende her dakika birilerinin yerine koyarım kendimi.Her yerde okulda, evde, işte,sokakta. otururken,yatarken...
    Simitçi görürüm o olurum , esnaf görürüm o olurum,kapıcı görürüm o olurum, zengin görürüm o olurum böyle geçer gider...Çok şey katar insana kendini birilerinin yerine koymak.

    Sevgilerimle:)

    YanıtlaSil
  9. Ne güzel bir konuya temas etmişsin..
    Poşalar artık yavaş yavai modernleşiyor,haberin olsun..
    Maalesef modernizmin o dayanılmaz dönüştürücü gücü onları da vurmaya başladı..
    Atlar otomobil,at arabaları minibüs olmaya başladı..
    Erzincan'daki kentsel dönüşüm projeleriyle,Poşaların mekanı Aşağı Çarşı ve civarında modern binalar yapıldı..

    Anlayacağın hayat herkese bedel ödetmeye devam ediyor..

    Bence kendimiz olalım ve kendimiz kalalım..
    Ama kendimizden sıyrılıp kendimize de bakabilelim..
    saygılarımla..:)

    YanıtlaSil
  10. Bu deli çocuk;
    Aşşağı çarşının poşalarından eser kalmamış evet:)Erzincanın girişindeki toprak evleri de hatırlarsın sen o zaman hep söylenmişimdir bizim şehrimizin girişi poşalar yüzünden kötü duruyor diye.Şimdi modernleşti bütün o harabe evler kalktı ama ben kendimi buruk hissediyorum.İnsan bütünleşiyor o kentin her şeyiyle...
    Ahh ah beni nerelere götürdün:)

    Bloguna geliyorum ama yorum yapamıyorum biliyorsun değil mi:(
    Aşağı katıştırılmış yorum pencerenden dolayı yorum yapamıyorum blogumda da yazdım:(
    Sevgilerimle toprağımm

    YanıtlaSil
  11. Farkında değilim..
    bakayım,becerebilirsem düzelteyim..

    YanıtlaSil
  12. Galiba oldu..
    Formatı değiştirdim..:)

    YanıtlaSil
  13. beyaz etten sona yine senden bişi öğrendim.
    at hırsızı ha. bu deyimi duymuştum. burdan mı geliyomuş.
    poşa.
    bohçacı kadınlar evet gördüm onları.

    çingenelik tatlı gibi duruyor di mi. özgür rahat.

    ama kendin ol boşver yaaa.
    :)

    YanıtlaSil
  14. Güzel ibr paylaşım. üslubun da güzel. Konu da kadınlar günü konseptine uygun. Tevafuk olmuş..

    YanıtlaSil
  15. 8 nisan da herhalde çingeneler günü var.hep o gün gitmek istiyorum ama sınavlar oluyor.Balat tarafına git derim çok güzel insanlar.onlar gerçekten yaşıyor.

    YanıtlaSil
  16. Bu deli çocuk;
    Evet değiştirmişsin zahmet verdim sana uğraştın benim için çok teşekkür ederim.Çok mutlu oldum inan:)

    YanıtlaSil
  17. Deep;
    Çingenelere uzaktan bakan elit kesimde mi büyüdün sen:)
    Çingenelik güzel gibi görünüyor evet arada bir çingene gibi olsak fena olmaz:)

    YanıtlaSil
  18. Profösör;
    Teşekkür ederim beğendiğinize sevindim ...
    Yorum penceresi hakkında size yazdığım yorumu ve attığım maili okudunuz mu?
    Ah ben size nasıl ulaşsam bilemiyorum ki...

    YanıtlaSil
  19. julia;
    Merak ettim bak şimdi ama ora bana çok uzak hatta hiç gitmedim...

    Teşekkür ederim:)

    YanıtlaSil
  20. Müthiş yazı kesinlikle, ellerinize sağlık.. Ben de anne tarafından İzmirliyim ve çingenelik var genlerimde. Güzel yazı olmuş :)

    YanıtlaSil
  21. modafobik;
    Çingene kökenli birinin bu yazıyı beğenmesi ayrı güzel tabii:)
    Kardeşim; yazma ya çingene biri okursa diye engel olmak istemişti sanki kötü bişey yazmışım gibi:):)

    Sende de var mı rahat davranışlar:)
    Teşekkür ederim...

    YanıtlaSil
  22. yooo.
    çingenelere sempatim var.
    ama görmedim ki pek.
    elit filan diilim.

    YanıtlaSil
  23. ben zaten çingeneyim özlem bilir beni onlara herzaman özenmişimdir dediği gibi poşacılar aldırmaz takmaz argo konuşur kımseyı takmazlar..sadece tek bır derdı vardır kadınlarının o gun bıseyler satmak bohcasından..her kapımıza geldıklerınde oturur konusrdum konusmalarıda hosuma gıderdı..ben zaten cıngeneyım ...:D

    YanıtlaSil
  24. Serdal;
    Sen genelde hintlileri sevmezmiydin:)
    Zır çingenesin hemde en arsızlarından bilmez miyim:P

    YanıtlaSil
  25. Sevgili blogdaşım mailden yazın gelmiş bana yahooya .. onu görememişim. spam olarak görmüş sistemm. sonra ulaştım ona. İrtibatımız kesilmeyecek. Önceleri sayfama yorum yazabiliyordun. Onu yine çözüme kavuşturalım. derslere başlayacağız sanırım yakında..

    YanıtlaSil
  26. Profösör;
    Yorum pencerenizi aşağı katıltırılmış kayıttan başka bir tercih yaparsanız ancak yorum yapabilirim.Aksi yalde yazıyorum gitmiyor.Ayrıca spam olarak gidiyor yorumlarım onu da sonra çözeriz şimdilik önemlisi bu.
    SEvgilerimle...
    umarım hallederiz..

    YanıtlaSil
  27. beğendim yazını ...
    konuşmalar arasında alışkanlık olduğu için çingene deyince ,babam kızıyor hemen. halbuki ben kötü bir niyetle demiyorum :)

    YanıtlaSil
  28. Hoşgeldin habinos;
    Poşa de sende nasıl olsa anlamaz:)
    Her milletin iyisi kötüsü var dimi:)
    Çingene deyince çoğu insanın aklına kötü şeyler gelir niyeyse..

    YanıtlaSil

Paylaşmak Güzeldir ;)